Sunday, 12 July 2015

Della Troika e della democrazia europea

Tanto si è parlato di Unione Europea e democrazia nelle ultime settimane. Il caso Grecia ha destato l'attenzione di tutti e ancora siamo con il naso alzato verso Bruxelles per cercare di comprendere se in questa Unione Europea ci sia qualcosa di buono o no.
Notizia dell'ultim'ora, sembra che gli ingranaggi del dialogo fra i Grandi d'Europa siano tornati a girare ( la mozione approvata nella notte tra venerdì 10 e sabato 11 luglio dal Parlamento greco sulle proposte di riforma è piaciuta all'UE) e i cittadini europei hanno ricominciato a interrogarsi sulle reali conseguenze di quanto è accaduto sul futuro dell'economia europea. 
Infatti, mentre stavamo quasi per comprendere cose fosse la Troika, si parla già di “Ex Troika” e di “Brussel Group". E di nuovo abbiamo ancora dubbi su chi, cosa e perché si mette in gioco il destino dell'eurozona e dell'Unione Europea.
Sembra che la Troika fosse (sia?) un mostro leggendario a tre teste, costituito da Fondo monetario internazionale (FMI), Banca centrale europea (BCE) e Commissione europea (CE) rappresentanti dai loro Presidenti, con il compito di formulare piani di salvataggio dei paesi all’interno della zona euro colpiti dalla crisi, fornendo assistenza finanziaria in cambio dell’istituzione di politiche di austerità. 
Adesso dicevamo, la Troika, già Ex, è chiamata più familiarmente “Brussels Group”. E gli attori si sono moltiplicati. Ora sembra (mi si lasci il beneficio del dubbio) che il Brussels Group sia composto oltre che dai membri sopra detti costituenti l'Ex Troika, anche da l'ESM (European Stability Mechanism, Meccanismo di stabilità europea, anche detto Fondo salva-stati) e dai rappresentanti del governo greco, alias Alexis Tsipras e il nuovo Ministro delle Finanze greco, Euclides Tsakalotos. Pare che a coniare il nome Brussels Group sia stato il Wall Stret Journal , per indicare gli attori seduti al tavolo dei negoziati a Bruxelles l'8 marzo 2015 all'inizio della “questione greca”.
Questo termine a dirla tutta si confonde non poco con il termine “Eurogruppo”, l'organo consultivo e centro di coordinamento che riunisce i 18 ministri dell'Economia e delle finanze degli Stati membri dell'area Euro. 
Insomma, quando noi cittadini iniziavamo a capire, non se n'è capito di nuovo nulla e sembra se vogliamo oggi realmente informarci e capire, prima di formulare giudizi parziali o avventati che si dovrà frequentare un corso di finanza avanzata. 
Dall'altra parte, se davvero si vuol spiegare al cittadino europeo cosa sta accadendo occorrerà compiere uno sforzo di semplificazione notevole, pena la caduta in comuni generalizzazioni e fraintendimenti e la vittoria incontrastata (e forse giusta?) dell'ars oratoria greca, che si sa, è nata proprio nel Peloponneso e di certo non ha rivali.
Al di là delle crisi terminologiche, ma senza voler entrare eccessivamente nel dettaglio, vogliamo rammentare come dal 2009 l'Unione Europea con il Trattato di Lisbona sia coinvolta in un processo di democraticizzazione in continuo crescendo. 
Si ricordano in questa sede due punti essenziali:
- che l'obiettivo della creazione e mantenimento del mercato interno è subordinato alla creazione di uno spazio di libertà, sicurezza e giustizia tra gli Stati Membri (e dunque l'euro non è più il solo e unico obiettivo dell'Ue!);
- che il ruolo del Parlamento Europeo è stato notevolmente rafforzato, considerato che è stato superato il suo ruolo meramente consultivo nel processo di approvazione delle leggi europee. Il Parlamento ha adesso pari poteri del Consiglio ed è pieno co-legislatore, nella maggior parte delle materie attribuite alla competenza dell'Ue dai Trattati. 
E' tuttavia vero che il deficit democratico resta in alcune materie essenziali: rimangono fuori dalla plenaria di Strasburgo la politica estera e di sicurezza comune e proprio la tanto discussa politica economica e monetaria.
In realtà, già da qualche mese, il PE scalcia, lamentando una mancanza di legittimazione democratica nelle decisioni sul futuro dell'economia europea. 
Una posizione ufficiale è stata affermata con la Risoluzione del 13 marzo 2014 relativa all'indagine sul ruolo e le attività della Troika, in cui il PE aveva espresso la sua preoccupazione sul ruolo non ben definito della BCE in seno a questa e sulla natura del suo processo decisionale. Si è detto per la prima volta e ufficialmente che il mandato della Troika è poco chiaro e carente sotto il profilo della trasparenza e del controllo democratico (leggi qui il documento versione integrale).
E questo è ormai evidente a tutti i cittadini europei, i cui occhi sono tuttavia offuscati  dai tecnicismi infiniti della burocrazia e della finanza più specialistica, che chiaramente continueranno ad esistere.
Questo tuttavia non può comportare un freno alla trasparenza e al processo di integrazione europea.
Il No del popolo greco ha acceso di nuovo i riflettori sulla questione e forse sarà questa la vera battaglia da vincere: non solo un piano salva Grecia, ma una svolta decisiva nel cammino verso una reale democrazia europea anche nelle decisioni che contano davvero.
G.A.

Thursday, 2 July 2015

The EU Common Foreign and Security Policy (CFSP). A space for oligarchic decisions?


by Ettore Togni
 
Different identities, visions and interests among the EU Member States emerge from the EU Foreign and Security policy. Can be argued that, this circumstance jeopardises the achievement of the specific political objectives by the EU.  
Indeed, today the European Union holds  appropriate juridical framework and political tools to coherently act and address European and international issues, as recognised by the Treaty of the European Union (TUE), Title V . However, despite the main institutional and political progresses, the Foreign Policy of the European Union is strongly undermined by two main factors that are mutually influenced.
First: under the current legal framework, the European Council - the highest decision-making body of the EU composed by the head of the state and government of the 28 member states -  requires unanimity when deciding on Common Security and Defence Policy. Thus, any country can exercise its veto and undermine a common action. In practice, usually happens that unanimity is more likely to be perceived if at least, the so called “Big Three” (UK, France and Germany)[1] are politically agree to promote foreign and security actions and can thus influence the other “minor” member states.  

Thursday, 12 March 2015

The new Syriza-led government in Greece and its alliance struggles in the EU


by Davide Covelli
Picture from http://www.cgw.gr/

On 26 January 2015 Alexis Tsipras, leader of the major anti-austerity party coalition in Greece, assumed the lead of the Greek government. With his manifesto he sought to refuse explicitly and totally the general principles on which the entire political economy of the EU has been based until now. Tsipras’s victory speech, stating “the verdict of the Greek people annuls today in an indisputable fashion the bailout agreements of austerity and disaster”, provoked the German finance minister Wolfgang Schäuble to immediately reply, highlighting that “there's no question of a debt haircut”. What clearly looms from this exchange of words is that there is an internal struggle within the EU,  exposing both ideological and national interests.
The European institutions are designed on the principle of balancing the different member states. The struggle for power in the EU has always been based on a concerted form of agenda setting and on a definition of the role of member states within a common institutional and normative framework. This framework is an achievement that was reached through the endorsement of multilateral treaties.

Sunday, 8 March 2015

International Women's Day 2015. Empowering women and girls through education and mobilization.

by Sabrina Cocuzza 


Today, all the world celebrates the International Women’s Day, reminding the many achievements that women have sucessfully accomplished since 1995, when the Beijing Declaration and Platform for Action, which represents the historic roadmap for women rights was signed by 189 governments.  Year by year, women's rights have been increasingly protected, but there is still much to do for accelerating this progress with a greater mobilization of the International Community. "When we unleash the power of women, we can secure the future for all," says UN Secretary-General Ban Ki-Moon in his message for International Women’s Day 2015. Although this statement, we are still compelled to recognize the gap that hold back any pushes to gender-equality. I think of girls used as weapons by violent extremists, subject to female genital mutilation, child marriage, exploitation and discriminatory social norms. Some of this facts are no far from the EU and western countries where too many girls and women of every racial, ethnic, gender, age and socioeconomic group are still targets of domestic abuses, sexual assault, stalking, discrimination.  Furthermore, in times of recession and greater unemployment, the violence is known to increase, especially when community shelters and government assistance programs have fewer resources. 

Thursday, 5 March 2015

Why Mogherini was Not in Belarus: Powers and Weaknesses of the EU High Representative for Foreign Affairs and Security Policy

by Angelo Amante
Image from www.neurope.eu


The absence of Mrs Mogherini at the Minsk summit on Ukraine did not pass unnoticed, reopening the debate on the role of the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy. In Belarus, Europe was not represented by Mogherini, but by Angela Merkel and François Hollande. This fact reveals that the Franco-German axis still dominates the EU’s geopolitical relations. Since the early 1950s, the balance of power between France and Germany constitutes the core of a united Europe. Politically speaking, therefore, the role of France and Germany in Minsk is far from unexpected.

From a legal point of view, however, the question is more complex. What follows underlines some problems with how the Lisbon Treaty delineates the figure of the High Representative. The Lisbon Treaty establishes that the High Representative shall preside the Foreign Affairs Council, leading the Common Foreign and Security Policy. The High Representative is also one of the Vice-Presidents of the Commission and functions as the head of the European External Action Service. In theory, the competences and powers of the High Representative are thus quite relevant. In practice, however, the particular policy field to which the responsibilities and activities of the European Foreign Affairs Minister are ascribed is rather abstract, posing a number of obstacles. 

Sunday, 1 March 2015

A Digital Single Market and e(U)-Governance

by Fabienne Zwagemakers
From: ec.europa.eu


It is no surprise that the European Union’s digital agenda is a pivotal priority of the Europe 2020 Strategy and the European Commission under Jean-Claude Juncker.  The EU has gone digital and e-governance increasingly permeates EU governance. With ICT developments rapidly progressing and online consumerism taking over the internal market, e-governance seems unavoidable to boost economic growth and competitiveness in the EU. As part of a strategy towards enhanced economic growth, the main objectives of pursuing a fully-fledged digital single market encompass increased revenues, employment opportunities, and the realization of a knowledge-based society. Digital priorities moreover support the EU’s It endeavors to assert regional and global leadership.  

The EU’s single market ensures the free movement of goods, services, persons and capital. In a similar vein, the EU’s digital single market aims to ensure these four freedoms online. Paramount to a safe and smooth functioning of the digital single market are tailored regulations and directives, pertaining to especially fair competition, cyber safety, and consumer protection. In addition, the EU needs to invest in new mechanisms to strengthen the interoperability of online services, networks, data storage, and devices. However, adjacent to the apparent need for technological ingenuity, new standards, intelligence and pan-European internet access and digital literacy, there is one greater challenge the EU is bound to tackle: building trust among consumers, businesses and other actors moving around on the digital single market.  

Wednesday, 25 February 2015

European Union's secret receipt for a sustainable environment, public health and food safety

by Edoardo de Stefani


European Union's secret receipt for a sustainable environment, public health and food safety is simple enough to be replied at home. Indeed, citizens are the most important ingredients for the success of the "circular economy". 
On 29 January 2015 the European Parliament (EP) acknowledged the need to include citizens in the policy making process for exploiting the benefits of the "circular economy", through the technology of social innovation. What is really necessary in Europe, as mentioned at the conference, is to change mentality and to make use of all our assets, including the young generation and the Erasmus one: “Young people are said to be less politicized, but at least they maintain a strong idealistic push that can sustain Europe as a symbol for everyone". 
Though, civic engagement is not only about idealism or an institutional practice to increase the social acceptance of EU. People can contribute to the correct functioning of the delicate clockwork, for instance by participating at the design of those projects that aim at delivering community services. The general idea is that established decision-making structures can be sustained in policy formation and projects implementation by active networks of civic stakeholders.